miercuri, 22 septembrie 2010

Marti, dupa Craciun



Am auzit o bucatica din piesa asta in reclama de la Nestle Musli. Nu-i asa ca-i superba? Pacat ca trecu vara. Si inca n-am parasit Bucurestiul decat pentru a invata in Rosiori acolo. Veti fi fost voi pe la mare, pe la munte, prin Filipine si Indonezia, Portugalia sau Brazilia... dar tot aci v-ati intors. Asta ma consoleaza. Glumesc. Poate la anul...
Intepat de albine ( + 3 zile de scarpinat "incuded"), muscat de furnici d-alea maro... traumatizat de linistea de provincie, iata ca ajunsei in sfarsit sa vad un film pe care-l asteptam de mult timp.

Aseara, cand am iesit din sala, ma gandeam ca tre' sa scriu despre el... ca ar fi multe de zis. Uite... acum nu stiu ce sa mai zic... "Marti, dupa Craciun" a intrat intre preferatele mele din cinematografia romaneasca. E o poveste de viata, ceva ce se poate intampla oricaruia dintre noi, iar reactiile sunt atat de naturale... adica ajungi foarte usor sa empatizezi. Sunt si cateva situatii penibile in care vezi ca personajele habar n-au ce sa zica... discutiile alea doar pentru a face conversatie cu care sigur v-ati intalnit de sute de ori.
Desi filmul in esenta lui e o drama, cei 20 cati eram in sala, radeam cu gura pana la urechi. Asa se intampla la multe filme romanesti, stiu: pentru aia e dramatic, pentru tine e amuzant - vezi Filantropica, Occident, Un cartus de Kent si un pachet de cafea.

Observ ca Radu Muntean (ca si Cristi Puiu), prefera in distributie anumiti actori (bine, poate nici n-or fi altii buni prin Romania), anume: Mimi Branescu (mie-mi place rau de el), Dragos Bucur, Adrian Vancica (ei sunt trio-ul din "Boogie" - alt film exceptional al lui Radu Muntean) si pe care-i regasim si in "Hartia va fi albastra". Apoi, mai e si Victor Rebengiuc. O sa le mai recunoasteti pe "bunica" din reclamele la iaurtul "Casa Buna" si pe tipa din reclamele Vodafone. Nu le halesc pe niciuna dintre ele. Na!
Interesant e ca, ca si in "Un cartus de Kent si un pachet de cafea" (de Cristi Puiu), Rebengiuc e tatal lui Branescu. Cei care ati vazut "Moartea domnului Lazarescu" (tot de Puiu - urmeaza filmul "Aurora", cu Cristi Puiu actor), i-ati vazut si-acolo pe Dragos Bucur si Mimi Branescu. Sunt exceptionali astia doi!
Nu ma apuc eu sa analizez acum faze din film, chestii, impresii, replici de memorat, prestatia actorilor - atentie la Mirela Oprisor, in rolul "Adrianei"! Analiza o faceti singuri, cand iesiti din sala. Va recomand din toata inima sa va duceti la cinema ca sa vedeti "Marti, dupa Craciun". Finalul e... "wow" gen!

Azi imi facui timp sa vad un film chinezesc, de anul asta - Aftershock. E cutremurator. Am plans de m-a luat cu salvarea. Am zis "cutremurator" in oarecare legatura cu subiectul filmului: cutremurele dintr-o regiune a Chinei din 1976 si 2005. Recunosc, am avut o problema cu numele oraselor, personajelor... dar nu e panica. E un film, care chiar daca e chinezesc, nu e cu nimic mai prejos decat un film american sau mai stiu eu ce natie. N-am vazut un film care sa exprime mai bine imaginea unei catastrofe. In 1976 au murit 240.000 de oameni. Merita vazut si-asta, si vi-l recomand si voua, astia care mai cititi p-aici (cati oti mai fi ramas).

La final, pentru cine n-a vazut scurt-metrajul, iata-i pe marele Victor Rebengiuc si pe Mimi Branescu in roluri de exceptie:

14 comentarii:

  1. Apropo filme, ai vazut faimosul ,,Inception"? Chiar sunt curioasa ce parere ti-a lasat...:)

    Silvana

    RăspundețiȘtergere
  2. E ok. L-am vazut tot la cinema, dar cred ca e mai bine sa-l vezi acasa, singur. Ideea e ok, dar pare ca se incurca in anume faze. Sfarsitul mi-a placut, ce sa zic... Oricum, n-a fost un film care sa ma plesneasca grav. Uita-te la Donnie Darko.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce imi place prima melodie:) E catchy:D

    RăspundețiȘtergere
  4. Bai,..... Toti v-ati cenzurat comentariile, n-am vazut asa ceva

    RăspundețiȘtergere
  5. Da, prima melodie rupe :)
    Eu nu cenzurez nimic... Dar tin chestia cu aprobatul. Sunt anume persoane care zic "Te rog nu publica asta". Si le respect decizia. Oricum, nu vreau sa cenzurez nimic. Sunt bine-venite si comentarii acide, contra... rimesc si injuraturi... N-am treaba. Numa' ca intru rar sa le public. Scuze.

    RăspundețiȘtergere
  6. De lectură poate nu sunt în stare, dar muzica sigur îmi intră pe sub piele.

    Te plac, măi, cinefilule, în special dacă vizualizez o secvență în care îți șterg duios o lacrimă. :)

    Nu sunt antichrista, dar pe alte bloguri exersez jemanfișismul din mine.

    RăspundețiȘtergere
  7. :)) Am facut atata scandal c-ai ajuns sa te intrebi "cine pizda ma-sii e asta, ma?" ? Eu nu-s in general pus pe scandal, iar astazi comentariul ala a fost indreptat impotriva postarii. Ce-ai zis tu, doar m-a iritat suplimentar :)
    Sa stii ca ce-ai facut tu am facut si eu. Si mi s-a parut cam dubios. Adica, de la carti si psihanaliza la ce-ai scris pe Pitici... era cel putin dubios. In fine.
    Seara buna :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Ah... apropo de psihanaliza. Cred ca daca citesti anume postari de pe-aici, poate-ai sa constati c-as fi un bun subiect de studiu... caz clinic, ce mai...
    Cred c-o s-ajungem sa ne iubim :))

    http://gandurifeliate.blogspot.com/2009/11/anxietatea.html

    http://gandurifeliate.blogspot.com/2009/09/panica.html

    RăspundețiȘtergere
  9. Am fost mânată de curiozitate, așa am ajuns pe blog. Eu cred că piticul scoate ce e mai rău din oameni :)). Dar avem nevoie de așa ceva, unii dintre noi.

    Eu sunt foarte ciudată, extrem de diferită de la un moment la altul, unii mă privesc ca și cum aș avea dublă personalitate, apropo de cazuri clinice. Deci ăștia ca noi presupun că se iubesc fiindcă rezonează, chiar dacă au patologii diferite, lol.

    Însă psihanaliză sălbatică nu practic, fac interpretări pe literatură și filme, cu toată relativitatea aferentă, căci nu se poate altfel, e doar un joc. Iar când văd psihologi că se apucă să dea mici diagnostice din 3 cuvinte care le-au sunat cumva, mă apucă greața.

    Am și eu un mic principiu, că tot vorbim de idei (app, am făcut o completare acolo), nu răspund la comentarii la mine pe blog. Dar pe la alții mai deschid gura, chiar dacă e doar pentru vorbit. :)

    p.s.: irit uneori, știu, but I love it.

    RăspundețiȘtergere
  10. Da, am vazut ca nu raspunzi acolo. Dar am postat acolo nestiind dac-ai sa mai treci p-aici. Sterge-l, te rog, ca e u nu putui :)

    Multumesc ca ti-ai facut timp sa citesti chestiile alea. Acum nu mai fac asa, cel putin n-am mai avut frici de ceva timp :) Am inceput sa "gandesc pozitiv" :))

    Interpretezi carti si film? Tare. Te duci si la evenimente Shorts Up, la scurt-metraje?
    Filmul "Donnie Darko" l-ai interpretat? Ca eu l-am interpretat de vreo 4 ori, de fiecare data diferit. La categ. "Cronici" am pomenit si eu despre cateva fime, grupunadu-le cum m-am priceput mai bine.

    Mersi. O zi misto! :))

    RăspundețiȘtergere
  11. Ei, nu-i nimica, am vorbit amândoi în paralel pe acolo, mișto, ce atâta comunicare pe capul nostru :P. Mă afund dacă încep cu comurile, am ”inteligența” măcar să-mi cunosc limitele: nu's foarte echilibrată pentru o balanță. :)

    Și soru-mea îmi povestea de atacurile ei de panică, eu nu am avut niciodată. Bine că ți-ai revenit, presupun că-s păcătoase. E complicată sintagma asta ”gândire pozitivă”...

    Doar de vreo trei filme m-am ocupat până acum, dintre care unul pentru un cerc, în rest de foarte multe cărți. Nu e chiar așa ușor să faci o interpretare, la Cache am lucrat mult, de exemplu.
    http://fatacupsyhici.wordpress.com/2010/08/17/cache/
    Anul ăsta vom avea un curs de psihanaliză și film la master, abia aștept.

    Chiar o să mă uit peste cronicile tale, căci dacă am interpretat 3 filme amărâte nu înseamnă că sunt o cinefilă sau o cunoscătoare a domeniului, îți dai seama. Ba aș putea chiar să mă calific drept o habarnistă, ce Short-Ups... Încercam să spun că eu nu judec oameni, ci produse culturale, asta fac pe blogul de psihanaliză.

    Donnie Darko nu s-a numărat printre acele rara avis. Dar dacă îl găsesc pe vreun torrent... ;)

    O zi superbă și ție!

    p.s.: E o onoare să stau în blogroll. Vor fi multe cărți, mai ales de săptămâna viitoare, că trebuie să termin o traducere. Și sunt cam la fel de prost plătită ca un profesor :))

    RăspundețiȘtergere
  12. O sa-l gasesti. E mai mult chestie de "cum vezi" decat de analiza si chestii.

    De analizat, poate e "A Clockwork Orange", al lui Kubrik, de prin 1978. Treaba e ca mi s-a parut aiurea pentru ca nu m-am uitat la el ca la un SF, ceea ce de fapt am vazut ca e, ulterior.

    Onoapre pe naiba. Sa fim seriosi :) Printre materia pentru Rezidentiat, ma relaxaez cu cronici grele :))

    RăspundețiȘtergere
  13. ”A clockwork orange” îl am într-un pachet numit ”mindfuck movies” de pe filelist, numai cu filme psihologice foarte tari care... îți fut creierii, cum spune și denumirea, să nu ai dubii.

    ”Cum vezi”-ul îmi place cel mai mult la interpretare, proiecție inocentă și adorabilă.

    Și prietena mea cea mai bună o să își dea rezidențiatul în psihiatrie.

    Succes! :)

    RăspundețiȘtergere