miercuri, 18 februarie 2009

Scafandrul si fluturele

N-am scris niciodata despre un film... pentru ca nu-mi place sa citesc prea multe despre filme. Recunosc ca inainte sa ma uit la un film ma uit pe imdb: nota, cate voturi, plot, summary... Da-n general nu-mi place sa stiu ce si cum. Nu prea ma uit la horror (astea noi) pentru ca multe-s atat de proaste incat devin amuzante (evitati Mirrors ... nu ratati The Others ). Comediile (iarasi, astea noi) nu prea genereaza zambete. Adica glume mult mai amuzante fac prietenii mei cand iesim la bere. De-aia ma uit la drame, filme inspirate din realitate, filme low-budget... Imi plac filmele romanesti ca au putin din toate... o poveste de dragoste, umor fin, o drama, sunt jucate bine. Filantropica, Occident, Batalion disciplinar, Atunci i-am condamnat pe toti la moarte ( Moartea lui IPU), Moartea domnului Lazarescu, Cel mai iubit dintre pamanteni... la fel e si productia italiana "La vita e bella" - e comedie, "romnace", e drama, e razboi...
Imi place "12 Angry Men" pentru ca te pune pe ganduri, te face sa gandesti, uiti de altele si te concentrezi pe cazul ala. Remarcabil e faptul ca 95% din film se petrece intr-o singura camera. Asa cum 80% din "Marfa si banii" e filmat intr-o dubita. Asa cum in "Rear Window", totul se petrece in spatele blocului plus o camera... si totusi te face sa te implici, sa traiesti investigatia, si spaima... Mai multe filme favorite sunt la ... "Filme favorite" , in profil.

Acum vreau sa revin la Scafandrul si fluturele. E o intamplare adevarata (la fel ca "A Beautiful Mind", "Catch Me If You Can", "The Pursuit of Happyness", "Something the Lord Made" si multe altele).
E un film frantuzesc, original numindu-se "Le Scaphandre et le papillon", in engleza zis si "The Diving Bell and the Butterfly".
Rolul principal e foarte bine jucat de Mathieu Amalric (cei care au vazut "Munich" il stiu... nu e greu sa va imaginati ce personaj interpreta). Iar frantuzoaicele sunt frumoase, intr-adevar
Personajul e Jean-Dominique Bauby... editor si redactor-sef la revista ELLE, care la 43 de ani face un accident vascular cerebral. Apoi omul a "scris" o carte, dupa care s-a facut si filmul. O carte cu acelasi nume. Vizionand filmul, o sa vedeti de ce am pus ghilimele la "scris"...

Frumos regizat, actorii au o prestatie mult peste medie, MUZICA e de exceptie... cat despre subiect... poate va pare asemanator cu "Awake"... dar sigur e mult peste.

Am scris chestia asta pentru ca am un prieten bun care sceptic mereu cand aude de filme non-americane. "Le scaphandre et le papillon", "La vita e bella", "Filantropica" demonstreaza din plin ca nu numai americanii stiu sa faca filme... mi-am luat - si astept cu interes sa vad - "Quemar la naves" (Mexic, 2007). Bine, eu sunt si fan al filmelor chinezesti cu Kung-Fu, dar la alea e doar chestie de "iti place genul sau nu", deci am preferat sa le las afara din discutie.

Pun aici un fragment din film... sper s asi intelegeti vorbele, ca-s geniale. Muzica e semnata de Bach (Concerto in F minor - BWV 1056)



Daca am convins pe cineva... s-aveti vizionare placuta.

3 februarie 2009

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu